Národní knihovna České republiky

  • na webu
  • v katalogu
  • eds katalog
Nacházíte se zde: Úvod Komise pro služby - 2010 - program

Komise pro služby - 2010 - program


Komise pro služby


  Program  Přihlášení účastníci  Zápis
  2010  
  Datum konání: 13.-14.4.2010
Místo konání: Národní technická knihovna, Praha


Zápis z 24. zasedání
 

Úterý 13/4

9.30 - 10.00 Prezence na recepci NTK, vchod č. 3 - organizovaný přesun do místa jednání
10.00 - 10.30 Zahájení a uvítání hostitelů
ředitel NTK - Ing. M. Svoboda
10.30 Focení
10.30 - 12.30 Komentované prohlídky NTK ve třech skupinách
Velká přestávka - Noční studovna - OBĚD
13.55 Sraz na recepci NTK, vchod č. 3
14.00 - 15.00

NTK - odpovědi na otázky a další témata
 – čipové karty (sdílení karet jiných subjektů), obecně info k identity management, využití RFID – volný výběr a jeho správa, EM ochrana, online platby, selfcheck

Popis příprav při změně věcné klasifikace v NTK, přechod na Library of Congress Classficication

  • informace o věcném popisu se uvádějí do pole 050 $a $b, 050 $a věcná klasifikace, zapisuje se jedna třída základní pro klasifikaci dokumentu, např. TL 152.6
    050 $b Cutterovo číslo (kód autora rok vydání) – Cutterova tabulka je přizpůsobena pro českou abecedu
    pro tuto činnost byli vyškoleni 4 pracovníci (3,5 úvazku), práce začaly v roce 2007

  •  využití speciálně vytvořeného softwarového nástroje pro „automatickou“ klasifikaci – vycházelo se z překladu klasifikačních webů, které se překládaly do 3.úrovně, v některých případech až do 6.úrovně
    základ věcné klasifikace jednotlivých dokumentů tvoří znaky, které vytvořit zmíněný speciální software na základě MDT a PSH, úpravy klasifikace jednotlivých publikací stále probíhají

Informace o výpůjčkách v NTK

  • dokumenty vrácené z absenčních i prezenčních výpůjček jsou průběžně zakládány
  • lhůta pro zařazení dokumentu po výpůjčce zpět na jeho místo je 12 hodin
  • lhůta pro expedice ze skladu v NTK je 30 minut, ze skladů mimo NTK 1x týdně
  • doba rezervace knih připravených ze skladu je 5 dní
  • NTK provozuje návratový box u vchodu do budovy (nevystavuje žádné potvrzení o vrácení knihy) + nabízí vrácení dokumentů prostřednictvím self-checku (možnost tisku potvrzení)

Identity management

  • Po přestěhování do nové budovy byly jako průkazky zavedeny chipové karty
  • Data o uživatelích se ukládají v systému NTK, nikoliv však na samotné karty, uživatelé (klienti NTK) tak mohou využít jako průkaz do NTK i vlastní HW kompatibilní chipové karty s fotografií a jménem (např. Opencard, ISIC), ke kartě je přiřazeno číslo, které uživatele identifikuje, NTK za poplatek 200,- Kč vystavuje i vlastní kartu
  • NTK připravuje spuštění finančního konta, příprava má několik fází: asistovaná pokladna, hotovostní neasistovaná pokladna, bezhotovostní převody; maximální limit pro finanční konto bude dle zákona 3500,- Kč (mikroplatby)
  • Po registraci získává uživatel vlastní finanční konto, jeho správa je mimo Aleph
  • Při službě, která vyžaduje platbu, se online ověřuje, zda jsou na finančním kontě prostředky, na základě ověření se služba poskytne/neposkytne
  • Návštěvník NTK může kromě volného výběru využívat jen asistované reprografické služby, za které platí v hotovosti
15.00 - 16.00

e-DDS rok po smlouvě s DILIA - zkušenosti NTK, NK, NPK
Elektronické informační zdroje – EZB, INFOZ

e-DDS

  • Od února 2009, kdy dodavatelská centra musela uzavřít smlouvu s DILIA, vyvstala pro uživatele nutnost platit i autorské poplatky
  • U NK ČR se tato změna projevila poklesem objednávek elektronických kopií (v lednu 2009 bylo objednáno 1600 kopií, v období únor-prosinec 2009 je 575 kopií)
  • DILIA zatím nevystavila dodavatelským centrům fakturu, po dohodě s DILIA převádí v současné době veškerá data hlášená od dubna 2009 do XML, aby DILIA mohla vystavit faktury pro jednotlivá dodavatelská centra
  • DILIA chce vyjednat nové podmínky pro hlášení dat, je možné, že dojde i ke změně ve struktuře hlášených údajů
  • V souvislosti s poklesem počtu objednávek od února 2009 je DILIA ochotná vyjednávat o nastavení služby
  • Městská knihovna v Praze připravuje využívání faxu a sdílené tiskárny, což by umožnilo získat výhodnější podmínky pro poskytování této služby
  • NTK: statistiky 2008 – 6570 (stran kopií), 1/2009 – 497, 2-12/2009 – 250, 1-3/2010 – 59, uživatelé požadují veškeré kopie v tištěné podobě
  • SVK HK – dodavatelské centru spuštěno 1. 4. 2009, zatím objednány 3 elektronické kopie, cca 3000 papírových

EZB

  • Na setkání uživatelů EZB v říjnu 2009 byla projednávána nutnost získat další zdroj pro financování EZB
  • Od roku 2010 bude každá knihovna s vlastním kontem platit roční poplatek + DPH, existují dvě sazby poplatků, konkrétní poplatek je knihovně určen dle její velikosti
  • V souvislosti se zavedením poplatků obdržely knihovny začátkem roku 2010 i smlouvy, na jejichž základě budou EZB od roku 2010 využívat
  • Roční poplatek je účtován včetně DPH platného v Německu, knihovny, které jsou v ČR plátci daně, musí tuto skutečnost uvést v administraci EZB, na základě uložených údajů jsou těmto knihovnám vystaveny faktury bez DPH
  • Rozesílání faktur jednotlivým knihovnách (e-mailem) proběhlo v březnu, respektive v dubnu 2010
  • Po zavedení ročního členského příspěvku ukončilo v ČR spolupráci s EZB zatím 6 knihoven (jedna knihovna zanikla, další knihovny již měly většinou zakoupené jiné komerční nástroje obdobného charakteru), i nadále pokračuje tzv. konsorciální konto

INFOZ

  • Program vyhlášen v létě 2009
  • informace o elektronické knihovně ebrary, kterou v rámci projektu INFOZ zakoupila NK ČR – plánuje se zveřejnění statistik využívání ebrary, prostřednictvím MS je možné poskytnout maximálně 1 kapitolu v tištěné podobně
  • IFLA Vouchery – mezi knihovny zajišťující MMS jsou rozdělovány podle objemu poskytovaných mezinárodních meziknihovních služeb
16.00 - 16.30

Noční studovna - COFFEE BREAK

16.30 - 18.00

Meziknihovní služby – vývoj plateb (poštovné, balné), finanční konta/kredity, IFLA Vouchers, CRI, zkušenosti s využitím modulů ILL, ISO-ILL
Využívání souborných katalogů
Ptejte se knihovny

MS

  • využívání souborných katalogů – statistika využívání Souborného katalogu ČR a Centrální evidence zahraniční literatury (CEZL) v letech 1986-1999, 2000-2009, od roku 2007 je dostupnost zahraničních periodik prověřována i EZB
  • Centrální evidence zahraniční literatury (CEZL) – před několika lety byla provedena analýza, na jejímž základě bylo v NK ČR rozhodnuto, že CEZL nebude převáděn do podoby řeregistrace katalogu. Před samotným skenováním by bylo nutné provést revizi celého CEZLu (např. vyřadit záznamy o dokumentech z fondů zrušených knihoven, slovenských knihoven). V SR knihovny stále hlásí informace zahraniční literatuře do lístkového souborného katalogu.
  • CRI kupóny (Coupons-réponse internationaux) – NK ČR zrušila možnost platit za poskytané služby tímto platidlem, CRI kupóny jsou platné pouze po dobu 3 let, Česká pošta je vyměňuje jen za známky

Účtování poštovného a balného ve vnitrostátních MS

  • vybrané krajské knihovny informovaly (? SVK Ústí n/L.), že po dohodě ředitelů krajských knihoven se v rámci regionu neúčtuje poštovné a balné, mimo region jsou tyto náklady účtovány
  • tato dohoda není uvedena v zápisu z porady ředitelů, některé krajské knihovny o této dohodě nemají informaci, většina krajských knihoven tvrdí, že neúčtuje • jaký systém krajské knihovny k dodržování této dohody zvolily, jak účtují knihovnám, využily na to nějaký SW
  • SVK Hradec Králové: v Alephu je nastavený limit 300,- Kč, na základě údajů se vystavuje faktura
  • NK ČR účtuje pouze individuálním uživatelům
  • od ledna 2010 SVK Kladno účtuje knihovnám z regionu polovinu poštovného, toto opatření vychází z vysokých nákladů, které měla SVK Kladno v minulosti na poštovné (300 000,- Kč), informace o poštovném ukládají do Excelu a následně z těchto informací budou tvořit faktury
  • má Komise zasahovat do toho, jaká literatura se prostřednictvím MS půjčuje (tj. vyloučit např. beletrii), případně jak to prosadit, např. přes generálního ředitele NK ČR na poradě ředitelů tak, aby všechny knihovny jednaly stejně (podle všeobecného mínění nemohou pracovníci knihovny selektovat objednávky MS, výpůjčka se řídí vždy Knihovním řádem knihovny)
  • ? mají se vytvořit jednoduché zásady MS – aktualizace metodických pokynů pro veřejné knihovny
  • ? bude se půjčovat jen to, co povoluje knihovní řád dané knihovny (tj. i beletrii atd.)
  • ? náklad na vypravení / dodání se přenáší na uživatele (tj. může se účtovat) bez ohledu na to, zda se účtuje mezi knihovnami --- navrhovaná suma je 50,- Kč
  • účtování: v kraji se neúčtuje, mimo kraj se účtuje
  • posloupnost dožádaných knihoven - co s knihovnami, které mají povinný výtisk, regionální literaturu, specializovanými knihovnami, vysokoškolskými
  • knihovny musí mít na svém webu jasně definovaná pravidla, jakým způsobem účtují, zda zasílají faktury, v jaké frekvenci atd.
  • jakým způsobem toto zajistit – např. při různých školeních, umístění do metodických pokynů, možnost umístit tyto informace i do Souborného katalogu

Ptejte se knihovny

  • má se Ptejte se knihovny zapojit do sociálních sítí (Facebook, Twitter) – pokud ano, jakou formou, využívání chatu atd. – pro zjištění názorů jednotlivých knihoven je možné využít např. anketu na portálu www.ptejteseknihovny.cz
  • založení hesla Ptejte se knihovny v české Wikipedii – http://cs.wikipedia.org/wiki/Ptejte_se_knihovny
  • informace o statistice využívání Ptejte se knihovny
Středa 14/4
7.30 - 8.00 Parter NTK - SNÍDANĚ
8.00

Prezence na recepci NTK, vchod č. 3 – organizovaný přesun do místa jednání

8.00 - 9.00

Stav projektů: SafeQ, obálky/obsahy knih, eBooks on Demand (zkušenosti VK OL, MZK, NTK),
Reprografické a kopírovací služby a autorský zákon

SafeQ – jako nadstavba nad systémem Aleph

  • řešení bylo zadáno firmě Multidata, jednání probíhalo mezi NK ČR a firmami Océ a Multidata
  • vznikla studie proveditelnosti, finanční nabídka/požadavky však byly tak vysoké, že projekt SafeQ musel být ukončen

projekt Obálky (http://obalkyknih.cz, http://www.skipcr.cz/akce-a-projekty/projekty-nabidky-sluzby/kopie-obalek-a-anotaci/?searchterm=Kopie obálek a anotací)

  • projekt je spoluprací NK ČR, VK Olomouc a MZK
  • probíhá skenování obsahů knih a obálek
  • problém s autorským zákonem vyřešila možnost vystavit server na obálky, který je provozován v Brně

obálky v NTK - obálky jsou vázané na systémové číslo v Alephu (v projektu Obálky se vazba se záznamy provádí na základě ISBN), skenování probíhá i u historického fondu, u některých dokumentů jsou řeregistra i ukázky více stran, např. Opera mathematica – http://bit.ly/diCWkQ, obsahy knih se v NTK neskenují
obálky v MKP – připravují nový web, který by měl být intuitivní a interaktivní, skenují obálky starších dokumentů, např. těch, které nejsou v OPACu podrobněji zpracovány, tj. mají v elektronickém katalogu pouze stručné záznamy
obálky v NPKK – skenují obálky, začali i s obsahy
obálky v MUNI – od konce roku 2008 skenují obálky pro celý kampus, při zájmu se skenovaly i obsahy, chtějí do katalogu přidat i odkazy na knihkupectví, která mají knihu v nabídce

EOD – eBooks on Demand (NTK)

  • pro službu EOD jsou digitalizovány knihy z let 1500-1909, skenovány jsou celé dokumenty
  • online službu nabízí v rámci evropského projektu 23 knihoven, z ČR jsou vedle NKT zapojeny i VK Olomouc, MZK, KNAV
  • koordinátorem projektu je Tyrolská univerzitní a krajská knihovna v Innsbrucku • výsledným produktem EOD je PDF, pokud je soubor zpracován pomocí OCR, pak je možné i vyhledávání v textu
  • ceny za EOD si knihovny stanovují individuálně, skenuje se celá kniha
  • NTK účtuje 4,- Kč za 1 stranu + 200,- Kč za knihu, za zaslání poštou 150-200,- Kč
  • objednávka je dostupná z katalogu NTK od 1. 2. 2010, e-knihy jsou ukládány do Krameria Národní technické knihovny
  • zatím neexistuje jednotný repozitář EOD knih ze všech zapojených knihoven
  • NTK chce dále službu EOD prezentovat a propagovat (Wikipedie – http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektronické_knihy_na_objednávku, Facebook)
  • 2 měsíce po digitalizaci na objednávku je dokument volně přístupný
  • v rámci služby EOD se ověřuje, zda dokument skutečně již nepodléhá autorskému zákonu, a to i u děl vydaných před rokem 1909
  • MZK – propagace EOD probíha 11-12/2009, požadavky na EOD stoupají, poskytují i v rámci MS, registrovaným čtenářům neúčtují manipulační poplatek 200,- Kč
  • Univerzitná knižnica v Bratislave – do projektu je zapojená 5 let, zájem o službu roste a to i ze zahraničí, v případě zájmu je možné dodat i knihu ve vytištěné podobě i s vazbou, tisk probíhá v tomto případě v Innsbrucku
9.00 - 10.30

Právní mantinely služeb – knihovní řád a další – sdílení osobních údajů, sdílení čtenářských průkazů/karet, předregistrace, postregistrace, blokace služeb při prohřešcích kontra právo na vstup a prezenční služby;
Realizace absenční výpůjčky – průkaznost automatizovaného CI – podpis papírového formuláře kontra selfcheck nebo záznam v bázi Jak se vyrovnáváme se změnami rezortní statistiky

  • Knihovní řád NTK rozlišuje uživatele (VPK, EOD), badatele (registrovaní uživatelé, kteří využívají historické fondy v badatelně), zákazník je uživatel registrovaný v bázi NTK. Celkem má NTK 16 kategorií zákazníků (různé kombinace kritérií občanství / pobyt / student). NTK poskytuje autorizované (pro registrované zákazníky) a neautorizované služby (volný výběr, rešerše z volných zdrojů). Jako čtenářské průkazy může NTK využívat karty Mifare, DesFire, které jsou kompatibilní s karetním systémem NTK. NTK nepracuje s rodnými čísly ale s generovaným identifikačním číslem. Předregistrace v NTK umožňuje pouze objednat dokumenty ze skladu, v blízké budoucnosti bude možné uložit i finanční částku pro poskytování placených služeb. Výpůjčka dokumentu se v NTK realizuje načtením do konta, není již vyžadován podpis uživatele (respektive zákazníka). Při zbavení práv užívat služby NTK je konečné rozhodnutí na řediteli NTK. NTK má kromě Knihovního řádu i Domovní řád, z něhož vychází i chování ochranky.
  • Debata o nutnosti podepisovat potvrzení o výpůjčce, vymáhání knih a vymáhání finančních náhrad, vymáhání objednaných nezaplacených služeb (rezervace, kopie)
  • SVK Liberec – knihovna uzavřela smlouvu s Libereckou informační společností, která vydává karty pro Liberecký kraj, knihovna přebírá data z těchto karet, smlouva byla konzultována s ÚOOÚ
  • NTK – dostává informace o zaměstnancích VŠCHT, ČVUT, tito pracovníci mohou využívat neautorizované služby
10.30 - 11.00

Noční studovna - OBĚD

11.00 - 13.00

Nadstavbové služby v rámci veřejných/komunitních služeb – besedy, kurzy, výstavy, pospávání s Andersenem, burzy knih, exkurze, služby pro handicapované etc.
e-books, e-ink, digi – co kdo plánuje, co zkouší, co si o tom myslí Organizační záležitosti
Různé
– výměna zkušeností

  • NPKK zpřístupňuje na svých stránkách digitalizované staré učebnice (http://database.aipberoun.cz/npkk/index.php)
  • MUNI – Ústřední knihovna FF (http://knihovna.phil.muni.cz/sluzby/e-prezencka), Ústřední knihovna Fakulty sociálních studií (http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=24&podsekce=73) - vlastní projekt e-prezenčky, pro e-prezenčky jsou digitalizovány žádané publikace, prohlížení je možné na speciálně vyhrazeném počítaci, na základě požadavků uživatele se tisknou, placená služba, seznam knih je uveden v katalogu Beth (http://knihovna.phil.muni.cz/katalog?sort=lncnt&base=collection:EPV), od roku 2010 se do projektu zapojují i další knihovny MUNI, na financování projektu byl získán grant, proběhla i právní expertiza
  • NTK – digitalizace vysoce žádaných publikací, přístup pouze v budově NTK
  • Registr digitalizace RD.CZ - portál pro informování o digitalizovaných titulech, v současné době v přípravě (http://sluzby.incad.cz/esp/rdcz/)
  • Koncepce knihoven 2011-2014 s výhledem do roku 2020 – na koncepci se podílí ÚKR a další přizvaní pracovníci knihoven, výsledkem dvoudenního setkání v Telči je definice několika skupin (pro klienta a služby – vede RNDr. Řehák, procesy a legislativa – vede ing. Lhoták, fondy – vede ing. Svoboda, financování – vede PhDr. Richter, pracovníci a jejich rozvoj – vede mgr. Houšková), jednotlivé dílčí komise se postupně scházejí a probíhá jednání. Skupina „procesy a legislativa“ se zabývá i sdílením identit, existuje několik možných konceptů pro poskytování VKIS (sdílení průkazů – např. elektronické občanské průkazy, přebírání cizí registrace atd), dále se v rámci skupiny řeší centralizované služby, mikroplatby. Centrální služby – portál zahrnující souborný katalog, digitální knihovny, metavyhledávač, služby (DDS, MS), tato koncepce by ovlivnila metodiku MS
     
  • Práce s handicapovanými uživateli – Krajská knihovna Karlovy Vary – specializované oddělení, práce s nevidomými, akce pro neslyšící, tlumočení do znakového jazyka, kurzy trénování paměti, kurzy IT pro neslyšící
     
  • MUNI – středisko Teiresias (http://www.teiresias.muni.cz/) – speciální fakultní knihovna soustřeďuje aktivity pro handicapované studenty
  • SVK Plzeňského kraje – knihovna pro nevidomé • SVK Ústí nad Labem – spolupracuje s organizací Osmý den (péče o autisty, http://www.osmyden.cz/) – klienti organizace Osmý den např. pomáhají zakládat knihy, práce v knihovně má dobrý vliv na jejich socializaci
     
  • www.digiknihy.cz – přehled nabízených čteček e-knih
     
  • SVK Hradec Králové od 1. 4. 2010 půjčuje svým uživatelům čtečky e-knih, zatím jsou k dispozici 2 čtečky, absenční půjčování probíhá na základě smlouvy o výpůjčce, skládá se kauce 1000,- Kč, čtečky se půjčují s nahraným obsahem (soubor cca 1000 knih – např. z projektu Gutenberg), výpůjční doba je 1 měsíc
  • MZK – od ledna 2010 jsou pro prezenční výpůjčku nabízeny 3 čtečky s nahraným obsahem
  • MKP – v letošním roce nechce půjčovat, zatím testuje možnosti, technické problémy – čtečky zastarávají, řeší se otázka, zda je nepůjčovat jen bez obsahu při absenční výpůjčce, nutná úprava KŘ (bod o pilotních projektech), zájem o čtečky je velký, otázka jaké e-knihy na nich zpřístupňovat (volná díla nebo knihy chráněná licencí)
     
  • Slovenská národná knižnica – k 31. 3. 2010 odvolán gen.ředitel D.Katuščák, odvolání je spojeno s projektem digitalizace, řízením SNK je pověřená ing. Katarína Kryštofová
     
  • SNK již cca 6 měsíců skenuje povinné výtisky, dále skenují žádaná periodika, problém s obálkami – po knihovnách jsou požadovány autorské poplatky, nejsou finance na jejich pokrytí
  • do KIS3G je nyní zapojeno 25 knihoven, příprava konsorciální verze, došlo ke zdržení při řešení sdílení údajů o uživatelích, nyní probíhá testování
  • problémy s platbami přes terminály, po přechodu na euro začaly klesat tržby, banky podmiňují zachování terminálů určitou výší tržby

Konec jednání

Zapsala: Mgr. K.Košťálová


18.4.2011 Hanuš Hemola | NK ČR | "Komise" | Nahoru |
07.09.2012
E-zpravodaj Facebook Twitter Instagram Youtube